Vetoomus Tartonpuiston puolesta

Tampereen kaupunki yhdessä PEAB-Oy:n kanssa suunnittelee Hakametsän jäähallin aluetta uudelleen. Alueelle olisi tulossa Hakametsän Sport Campus ja asuintaloja. Tarton puisto on siis vaaravyöhykkeessä jäädä kaavoitussuunnitelmien jalkoihin. Tampere-Tartto-Seuran hallitus jätti oheisen vetoomuksen kaupunginhallitukselle 27.8.2021.

Tampereen kaupunginhallitukselle

Tampereella on vuodesta 1989 toiminut isohko Viron ystävien muodostama Tampere-Tartto-Seura ry,

Seuramme pitkäaikainen puheenjohtaja Liisa Löyttyniemi teki jo vuonna 1989 valtuustoaloitteen Tampereen ja Tarton ystävyyskaupunkisuhteiden solmimiseksi. Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi aloitteen v.1992. Joten vuonna 2022 vietetään ystävyyskaupunkisuhteiden solmimisen 30-vuotisjuhlaa.

Tampere-Tartto-seuran aloitteesta perustettiin Tampereen Hakametsän jäähallin läheisyyteen Tarton puisto. Kukkulan rakennustöiden jälkeen Tarton puisto vihittiin juhlallisesti molempien kaupunkien apulaiskaupunginjohtajien läsnäollessa käyttöön 19.9.1999. Vuonna 2001 lahjoitti Tarton kaupunki puistoon 9 kartiotammea sekä penkit. käyttänyt puistoa tapahtumiinsa mm. Viron itsenäisyyden palauttamisen vuosipäivänä 20.elokuuta. Niin myös kuluvana vuonna 2021.

Olemme olleet aloitteellisia muutenkin. Olemme esittäneet kaupungille, että Tarton puistoon rakennettaisiin Tarton Toomemäellä sijaitsevan Musumäen (Pusumäen) tapaiset kivi- ja porrasrakennelmat. Niistä kuvia osoitteessa https//visittartu.com/fi/musumägi Tämä aloitteemme ei ole vielä johtanut toteuttamiseen asti kuten ei myöskään kahden lipputangon saaminen Tarton puistoon.

Mainittakoon, että Tarton kaupunki on luottanut kykyihimme toimia Tarton kaupungin edustajina Tampereella perustamalla tiloihimme Tarton kaupungin infokeskuksen ja rahoittamalla sen toimintaa vuosittain. Infokeskus perustettiin aluksi Kansainvälisen toimintakeskuksen tiloihin Suvantokadulle. Juhallisia vihkiäisiä virolaiseen tapaan vietettiin siellä 9.10.2003.Se siirtyi myöhemmin mukanamme Kulttuuritalo Laikkuun Keskustorille. Toimistonhoitajamme päivystää siellä neljänä päivänä viikossa ja jakaa halukkaille Viroa ja Tarttoa koskevaa tietoutta.

Nyt olemme Aamulehdestä lukeneet, että Tampereen kaupunki yhdessä PEAB-Oy:n kanssa suunnittelee Hakametsän jäähallin aluetta uudelleen. Sinne olisi tulossa Hakametsän Sport Campus ja asuintaloja. Tarton puistomme on siis vaaravyöhykkeessä jäädä kaavoitussuunnitelmien jalkoihin. Lehtiartikkelissa ei Tarton puistoa lainkaan mainittu ja se on sentään kolmen hehtaarin suuruinen alue.

Järjestimme suurella joukolla Viron itsenäisyyden palauttamisen 30-vuotispäivänä 20.8.2021 tapahtuman Tarton puistossa. Siellä puhui voimakkaasti Tarton puiston säilyttämisen puolesta ja sen merkityksestä tarttolaisille myös Viron Tampereen kunniakonsuli Jani Koivuniemi.Puheenvuoroja käyttivät myös monet jäsenemme.

Meitä oli kaupungin puolesta kuuntelemassa hankekehityspäällikkö Makus Joonas sekä kaavoitusarkkitehti Raija Mikkola.

Ihailimme yhdessä kaunista puiden reunustamaa vihreää puistoa .Siellä oli nytkin ihmisiä lukemassa kirjoja, jopa työtä tietokoneellaan tekemässä. Naapurusto tarvitsee tämän puiston. Me tampereliset, myös alueen tulevatkin asukkaat tarvitsemme vihreän keitaan lähellemme.

Haluamme, että meitä kuullaan alueen suunnittelussa ja että meidän kanssamme myös oikeasti neuvotellaan Tarton puiston tulevaisuudesta.

Tampereella 27.8.2021

Tampere-Tartto-seuran hallitus